سفارش تبلیغ
صبا ویژن
اندیشیدن مانند با چشم دیدن نیست؛ زیراگاه چشمها به صاحبانش دروغ می گویند، ولی خرد به آنکه از وی اندرز خواسته، نیرنگ نمی زند . [امام علی علیه السلام]
دوشنبه 89 بهمن 25 , ساعت 11:41 صبح

مشاور امور بین‌الملل رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد که مقام معظم رهبری و ولایت‌فقیه در بزنگاه‌های مختلف، ایران اسلامی را نجات داده است.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس، مناظره‌ای با موضوع "پایان تاریخ مستکبرین " با حضور حسن قشقاوی معاون کنسولی، پارلمانی و حقوق ایرانیان خارج از کشور وزارت امور خارجه، مصطفی کواکبیان نماینده اصلاح‌طلب مردم سمنان در مجلس شورای اسلامی و حسین شیخ‌الاسلام مدیرکل بین‌الملل مجلس شورای اسلامی عصر دیروز یکشنبه به همت بسیج دانشجویی دانشگاه تهران وعلوم‌پزشکی تهران در تالار شیخ انصاری دانشکده حقوق و علوم‌سیاسی دانشگاه تهران برگزار شد.
*شیخ‌الاسلام: ولایت‌فقیه در بزنگاه‌های مختلف ایران اسلامی را نجات داده است.
حسین شیخ‌الاسلام مشاور امور بین‌الملل رئیس مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود گفت‌: به گفته آقای کواکبیان یکی از اشتباهات ما در دوران جنگ تحمیلی در وزارت امور خارجه این بود که قصد داشتیم در خصوص لبنان با رژیم‌صهیونیستی رو در رو شویم اما امام(ره)‌ با بزرگواری خودشان فرمودند "راه قدس از کربلا می‌گذرد " و باید در ابتدا به مقابله با صدام حسین بپردازیم. وی افزود: یکی دیگر از اشتباهات ما این بود که در تنگه هرمز در دوران جنگ تحمیلی کشتی‌های آمریکایی را مورد هدف قرار ندادیم.
شیخ‌الاسلام خاطرنشان کرد: در دوران جنگ تحمیلی در وزارت امور خارجه دو نوع تفکر وجود داشت؛ عده‌ای می‌گفتند نباید با سازمان ملل متحد مذاکره‌ای در خصوص صلح داشته باشیم چون این امر موجب دلسردی رزمندگان در جبهه‌ها می‌شود و بنده نیز معتقد به این تفکر بودم اما عده‌ای معتقد بودند پایان هر جنگی بر روی میز صلح و مصالحه است. مشاور امور بین‌الملل رئیس مجلس در ادامه تصریح کرد: قطعنامه 598 در دورانی امضا شد که ایران در بهترین موقعیت جنگی بود و منطقه فاو عراق را به اشغال خود درآورده بودیم.
وی افزود: به راستی هرکس که عهده‌دار مسئولیتی است باید به خوبی از عهده انجام آن برآید و با قصد قربت به هدف رسید. شیخ‌الاسلام با تأکید براینکه مقام معظم رهبری و ولایت‌فقیه در بزنگاه‌ها ایران اسلامی را نجات داده است، گفت: یکی از بزنگاه‌ها این بود که در مجلس شورای اسلامی قصد داشتند پروتکل الحاقی را با قید 3 فوریت بپذیرند و اگر ایستادگی مقام معظم رهبری نبود اکنون ملت ایران ذلیل بود.
دبیرکل دبیرخانه حمایت از انتفاضه فلسطین اظهار داشت: در ماه مبارک رمضان هنگامی که خدمت مقام معظم رهبری رسیدیم ایشان فرمودند "با همه کشورها مذاکره می‌‌کنیم الا آمریکا " و این نکته بسیار ثمربخش است. *کواکبیان: یکی از منتقدان سیاست خارجی هاشمی هستم.
مصطفی کواکبیان نماینده مردم سمنان در مجلس شورای اسلامی گفت: مجموعه روندهای سیاست‌خارجی کشورمان در سه دهه اخیر زیر نظر مقام معظم رهبری بوده است و فهم دقیق از سیاست‌خارجی و شأن نزول برخی از سخنان مقام معظم رهبری و امام(ره)‌ را باید در این سیاست دقت داشت. کواکبیان خاطرنشان کرد: امام(ره) با عنوان یک رهبر کاریزماتیک و شخصیت جهانی سخنانی را می‌فرمودند که دستگاه دیپلماسی نمی‌توانست آنها را بیان کند و سیاست خارجه کشورمان باید در راستای آن حرکت می‌کرد. این نماینده مجلس در ادامه تصریح کرد:‌ معتقدم که نباید مدافع سیاست‌های‌خارجی در دوران هاشمی و خاتمی بود و در دوران هاشمی بنده خود یکی از منتقدان سیاست‌خارجی این دولت بودم. کواکبیان همچنین تأکید کرد:‌ باید واقعیت‌ها را قبول داشت که در این دوران نقدهایی بر سیاست‌خارجی کشورمان وارد است، اما باید توجه داشت هاشمی و خاتمی سعی داشتند سیاست خارجی کشور را براساس نظرات مقام معظم رهبری هدایت کنند و به طور مثال با گفت‌وگوی تمدن‌ها سیاست‌های خارجی کشورمان را پیش ببرند.
وی افزود: ما نمی‌توانیم بگوییم که در دوران هاشمی و خاتمی از بعد سیاست‌خارجی ایران بر مستضعفان جهان احجاف شده و این سیاست خارجی، خارج از خط رهبری بوده است، اما در دوره کنونی هم نمی‌توانیم بگوییم که سیاست خارجی نعل به نعل در خط امام و رهبری پیش رفته است. عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه مکتب سیاسی امام (ره) را باید همه ‌جانبه ببینیم، گفت: نمی‌توان به طور کامل به جنگ مستکبرین رفت و از مستضعفان حمایت کرد اما ناگهان انقلاب اسلامی را از دست داد. * قشقاوی: دانشجویان در مقابل تلاش غرب برای انحراف قیام مصر بایستند.
در ادامه این مناظره حسن قشقاوی سخنگوی سابق وزارت خارجه با بیان اینکه هیچ مخالفتی با انتقادات ندارم، گفت: معتقدم عملکردها در وزارت خارجه شامل لیستی از انتقادات و پیشرفت‌ها است. وی افزود: مطمئناً انتقادات، موجب رشد و بالندگی می‌شود اما انتقاد صرف موجب رخوت جامعه خواهد شد.
سخنگوی سابق وزارت خارجه با طرح این سؤال که چرا باید اینقدر در جامعه انتقادها را مطرح کرد، گفت: از نظر آقای کواکبیان بیشتر پناهندگان به کشورهای خارجی از وزارت امور خارجه بودند، اما باید توجه داشت که پس از پیروزی انقلاب اسلامی وزارت امور خارجه 9 هزار مأموریت دیپلماتیک داشته است که حتی 10 مورد از این مأموریت‌ها نیز موجب پناهندگی نشده است، آیا با توجه به این امر اینگونه سخنان ارزش مطرح شدن دارد؟
وی خطاب به کواکبیان گفت: شما خود یک فرد مطبوعاتی هستید و به خوبی می‌توانید بگویید که چه میزان از مطبوعاتی‌ها به کشورهای خارجه پناه برده‌اند و البته نباید به نمایندگان مجلس جسارت شود، اما شما یک نماینده مجلس هستید و به خوبی می‌دانید که چه تعداد از نمایندگان پناهنده کشورهای خارجی شدند.
سخنگوی سابق وزارت امور خارجه با بیان اینکه باید سخنان علمی را مطرح کرد، گفت: آیا وزن مسائل منطقه چچن با مسائل فلسطین قابل قیاس است؟ آیا بی‌بی‌سی، سی‌ان‌ان و آمریکا که این همه برای فلسطین و خاورمیانه هزینه می‌کنند، به همین میزان نیز در منطقه چچن هزینه می‌کنند. قشقاوی با بیان اینکه بحث خاورمیانه و فلسطین 90 درصد دیپلماسی کشورهای جهان را فرا گرفته است، اظهار داشت: آقای کواکبیان مسائلی را در خصوص وزیر امور خارجه کنونی مطرح کردند که باید در پاسخ گفت وزیر خارجه کنونی دروس علوم پایه را گذرانده است و معتقدم دیپلمات‌هایی که دروس علوم پایه را می‌گذارنند به خوبی می‌توانند در علوم سیاسی و دیپلماسی خارجی موفق باشند.
وی افزود: صالحی سفیر ایران در وین بوده و چطور شما می‌گویید وی دیپلمات ایران نبوده است صالحی بالاترین مقام دیپلماتیک در یک سازمان بین‌المللی بوده است. قشقاوی با بیان اینکه صالحی معاون سازمان کنفرانس اسلامی بوده است، تصریح کرد: شما معتقدید که صالحی دیپلمات نبوده و به درد وزارت امور خارجه نمی‌خورد، اما کسی دیگری را در جمهوری اسلامی ایران نمی‌توان یافت که در یک نهاد بین‌المللی و در حد یک تاپ دیپلمات به اندازه علی‌اکبر صالحی فعالیت داشته است.
سخنگوی سابق وزارت امور خارجه در ادامه گفت:‌ من از دانشجویان مطالبه‌ای دارم و باید مطرح کنم که در کجا باید در خصوص بسیج دانشجویی، انجمن اسلامی و سایر مسائل دانشگاهی صحبت کنیم. قشقاوی افزود: آمریکا و کشورهای غربی از طریق فیس‌بوک و توئیتر قصد دارند انقلاب مصر را منحرف کنند، اما دانشجویان کشورمان هیچ‌ کاری در این خصوص انجام نداده‌اند.
وی در پاسخ به سؤال مجری این جلسه مناظره که گفت چرا رامین مهمان‌پرست موضع روشنی از مواضع ایران در خصوص مصر ارائه نکرد، تأکید کرد: مهمان‌پرست یک مقام رسمی است و در سخنان خود اعلام کرد که باید با معترضان مصری بدون خشونت رفتار شود. * شیخ‌الاسلام : دانشجویان ایرانی در فضای سایبر از انقلاب مصر حمایت کنند.
حسین شیخ‌الاسلام مشاور امور بین‌الملل رئیس مجلس شورای اسلامی نیز در بخش دیگری از سخنان خود در این مناظره گفت: مردم مصر و به خصوص اخوان‌المسلمین تا پیش از ایجاد این حرکت‌های مردمی در مصر، از اینکه یک نهضت اسلامی را در این کشور برپا کند، ابا داشتند. وی افزود: در خصوص تحولات اخیر مصر و تونس شخصا 2 بار با خالد مشعل رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس و رمضان عبدالله دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین دیدار کردم و آنها تاکید داشتند که در این خصوص مردم مصر و تونس باید در صحنه باشند و این انقلاب را ایجاد کنند.
شیخ‌الاسلام همچنین خاطرنشان کرد: همانطور که دیدیم سیدحسن نصرالله تا هنگامی که مقام معظم رهبری موضعی را در خصوص مصر و تونس اعلام نکردند، وی نیز مواضع خود را اعلام نکرد و اینجاست که نقش رهبری در یک جامعه اسلامی به خوبی مشخص می‌شود. مشاور امور بین‌الملل رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه جایگاه هر کسی در جامعه مشخص است، تصریح کرد: اکنون نقش دانشجویان در انقلاب مصر که آمریکا و کشورهای غربی قصد دارند آن را به انحراف بکشند، از بعد مجازی بسیار حائز اهمیت است و دانشجویان باید اکنون در جنگ سایبری شرکت کنند. وی در بخش دیگری از سخنان خود اضافه کرد: اگر هر کدام از دانشجویان ایرانی از طریق فضای سایبر با 10 مصری ارتباط برقرار کنند، کمک شایانی به پیشبرد انقلاب مصر خواهند کرد. * کواکبیان: به صالحی ارادت داریم.
به گزارش فارس، مصطفی کواکبیان نماینده مردم سمنان در مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: در خصوص بخشی از سخنان آقای قشقاوی بحث‌هایی دارم و آنچه مشخص است اکنون صالحی به عنوان وزیر امور خارجه از مجلس شورای اسلامی رای اعتماد گرفته و ما به وی ارادت داریم.
وی افزود: من هیچ‌گاه در سخنانم این را بیان نکردم که صالحی به درد وزارت امور خارجه نمی‌خورد، اما معتقدم باید با برنامه‌ریزی مشخص در خصوص سیاست خارجی اقدام کرد و اکنون باید بر اساس الگوی اسلامی-ایرانی پیشرفت حرکت کند.
کواکبیان با بیان اینکه باری به هر جهت عمل کردن ممکن است کارها را پیش ببرد اما نتایج خوبی نخواهد داشت، خاطرنشان کرد: امام خمینی (ره) در سال 58 در خصوص حسنی‌مبارک مطالبی را فرمودند که اگر اکنون همانند امام عمل می‌کردیم مبارک سه دهه در مصر حاکمیت نمی‌کرد.
* قشقاوی:‌ جنبش دانشجویی کشور نیازمند دگردیسی است .
سن قشقاوی معاون کنسولی، پارلمانی و حقوق ایرانیان خارج از کشور وزارت امور خارجه در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر اینکه بسیج مدنی‌ترین نهاد در کشور است، گفت: باید صدای انتقاد را پایین بیاوریم و در حوزه سیاست خارجی خواستار ارائه پیشنهادها از سوی افراد باشیم.
وی در پایان خاطرنشان کرد: جنبش دانشجویی کشورمان نیاز به دگردیسی دارد و باید ذهنمان را همانطور که در انتقادها فعال می‌کنیم در پیشنهادها نیز فعال کنیم.



لیست کل یادداشت های این وبلاگ