سفارش تبلیغ
صبا ویژن
مردم را روزگارى رسد که در آن از قرآن جز نشاندن نماند و از اسلام جز نام آن . در آن روزگار بناى مسجدهاى آنان از بنیان آبادان است و از رستگارى ویران . ساکنان و سازندگان آن مسجدها بدترین مردم زمینند ، فتنه از آنان خیزد و خطا به آنان درآویزد . آن که از فتنه به کنار ماند بدان بازش گردانند ، و آن که از آن پس افتد به سویش برانند . خداى تعالى فرماید : به خود سوگند ، بر آنان فتنه‏اى بگمارم که بردبار در آن سرگردان ماند و چنین کرده است ، و ما از خدا مى‏خواهیم از لغزش غفلت درگذرد . [نهج البلاغه]
دوشنبه 89 بهمن 25 , ساعت 11:37 صبح

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان مردم مصر اولین گام را در پیروزی یک انقلاب برداشته‌اند، گفت: هدف مردم مصر عزل یک ژنرال پیر و جایگزینی چند ژنرال جوان‌تر نیست بلکه خواسته ملت مصر دموکراسی واقعی یا حقیقی و احیای هویت ملی و دینی است.

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی خانه ملت، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به تحولات اخیر مصر، گفت: آنچه اتفاق افتاده، دارای ریشه‌های دوگانه‌ای است؛ یکی از این ریشه‌ها به ویژگی‌های مصر به عنوان یک کشور تاریخی باز می‌گردد و بخش دیگر به تغییرات و تحولات کلی منطقه که از جنوب آسیا تا شمال افریقا در حال شکل‌گیری است، مربوط می‌شود که همگی ریشه‌های مشترک دارند.
وی با اشاره به ویژگی‌های کشور مصر افزود: مصر به عنوان کشور مسلمان تاریخی مجموعه‌ای است از هویت اسلامی و تاریخی که در طی سی سال‌های اخیر به واسطه سلطه غرب بر آن دچار یک نوع تحقیر سیاسی، اقتصادی و هویتی شده بود. رئیس قوه مقننه با اشاره به اینکه مصر یکی از مهمترین کشورهای اسلامی منطقه به شمار می‌رفت، تصریح کرد: مصر با تمام توان خود در مقابل اسرائیل ایستاد، اما در سی سال اخیر از اوج محبوبیت به یک وضعیت تحقیرآمیز گرفتار شد.
لاریجانی ادامه داد: ریشه بسیاری از مشکلات و بحران‌های مصر به دوران بعد از کمپ دیوید و همراهی مصر با اسرائیل باز می‌گردد، حتی در جنگ غزه انتظار ملت‌های مسلمان این بود که مصر یاری‌گر ملت فلسطین باشد اما نه تنها کمکی به این ملت نکرد بلکه با همراهی با رژیم صهیونیستی خود را از دیگر ملت‌های مسلمان جدا کرد. وی خاطرنشان کرد: در سفری که به مصر داشتم، با مردمی ریشه‌دار، فرهیخته و آگاه روبه رو شدم که در فقر با بحران‌های اجتماعی و بحران‌های هویتی دست و پنجه نرم می‌کردند، به طوری که نزدیک به دو میلیون نفر از مردم این کشور به دلیل فقر در قبرستان‌ها زندگی می‌کنند.
رئیس مجلس همچنین اظهار داشت: نفوذ صهیونیست‌ها در تار و پود اقتصادی مصر پیامدهای بسیاری را همچون عقب افتادگی صنعتی و عقب افتادگی عمرانی به همراه داشته است، به‌طوری‌که در سی سال اخیر این وضع مشکلات جدی و پرهزینه‌ای را برای مردم مصر در پی داشته است. * دولت مصر در سی سال اخیر بزرگترین خیانت را به ملت این کشور روا داشته است.
لاریجانی ادامه داد: ملت مصر ملتی آگاه و فرهیخته است که در میان آنان علما، دانشمندان و انسان‌های بزرگی پرورش یافته‌اند و به حق باید گفت که در سی سال اخیر دولت مصر بزرگترین خیانت را به ملت این کشور روا داشته است. وی تصریح کرد: بسیاری از تحلیل گران سعی دارند دلایل انقلاب مصر را به یکی از دو عامل سیاسی و اقتصادی تقلیل بدهند، در صورتی که انقلاب مصر یک ریشه هویتی دارد و پاسخی است به سی سال تحقیر هویت ملتی با سابقه، تاریخی و دینی.
رئیس مجلس با بیان اینکه بسیار ساده انگارانه است اگر فکر کنیم انقلاب مصر به وقوع پیوسته و خیلی سریع به نتیجه می‌رسد، افزود: مردم مصر اولین گام را در پیروزی یک انقلاب برداشته‌اند؛ البته ملت ایران نیز هم‌پای ملت مصر در روزی که در سالروز پیروزی انقلاب بزرگ اسلامی بود، این پیروزی را جشن گرفتند. * هدف مردم مصر عزل یک ژنرال پیر و جایگزینی چند ژنرال جوان‌تر نیست.
لاریجانی در ادامه تاکید کرد: هدف مردم مصر عزل یک ژنرال پیر و جایگزینی چند ژنرال جوان‌تر نیست بلکه خواسته ملت مصر دموکراسی واقعی یا حقیقی و احیای هویت ملی و دینی است، اهدافی که در کوتاه مدت قابل دستیابی نخواهد بود. وی خاطرنشان کرد: همانطور که انقلاب ملت ایران بعد از شانزده سال مبارزه و مقاومت سرانجام در سال 1356 شکلی علنی به خود گرفت و سرانجام بعد از گذشت یک سال فشارهای نظامی و سیاسی و تقدیم هزاران شهید در سال 57 پیروز شد. رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: رفتن دیکتاتور، اولین گام در پیروزی انقلاب است زیرا هدف انقلاب تغییر شرایط به سمت یک حکومت مردمی است نه جایگزینی دیکتاتور.
"مواضع آمریکا درباره انقلاب مصر " موضوع بخش دیگری از سخنان لاریجانی بود که وی در این‌باره گفت: آمریکایی‌ها در بیست روز اخیر چند بار موضع خود را تغییر داده‌اند؛ آنها ابتدا با توجه به عدم تحلیل درست از تحولات مصر مردد بودند و موضع روشنی اتخاذ نمی‌کردند اما با گسترش دامنه اعتراضات مردمی، تیر انتقادات خود را به سمت حاکمان مصر نشانه رفت و بعد از آن نیز با توجه به سیاست‌های منفعت طلبانه خود حمایت از حسنی مبارک را در دستور کار قرار داد اما با عمق یافتن مبارزات مردمی و واکنش‌های ملت‌های مسلمان، آمریکا منافع خود را در آن دید که دوباره به سمت مردم باز گردد. وی با بیان اینکه سیاست‌ آمریکا در مصر، عزل حسنی مبارک و جایگزینی یک رهبر بدلی با پشتوانه نظامی است، تأکید کرد: این همان سیاستی است که آمریکا قصد داشت در قبال قیام مردمی ایران اعمال کند، اما موفق نبود. * رهبران مبارز مصر شگرد آمریکایی‌ها را خوب می‌شناسند.
رئیس قوه مقننه اظهار داشت: جوانان اندیشمند مصری که رهبری مبارزات مردمی را به عهده دارند، شگرد آمریکایی‌ها را خوب می‌شناسند و به خوبی تحلیل می‌کنند. لاریجانی ادامه داد: ممکن است آمریکایی‌ها بخواهند با تغییر فضا، شرایط را کمی آرام کرده و با فروکش کردن دامنه اعتراضات دوباره همان شرایط قبلی را باز گردانده و در این راستا نیز با وارد آوردن فشاری تصنعی به اسرائیل خود را منتقد موضع‌گیری‌های اسرائیل در قبال مصر جلوه دهند. "شکلات سیاسی آمریکایی‌ها برای مردمان خاورمیانه مزه‌ای ندارد و ساده‌اندیشانه است، با سیاست‌پردازی‌های رنگ و رو رفته آمریکایی، اهداف و آرمان‌های انقلابی مردم مصر دستخوش تغییر و انحراف نمی‌شود؛ هم اینک مردم مصر بعد از ساقط کردن رأس حکومت دیکتاتوری باید در پی جایگزین ساختن یک ساختار دموکراتیک باشند. "
وی همچنین ضمن تاأکید بر این موضوع که انقلاب مصر متأثر از انقلاب اسلامی ایران است، تصریح کرد: وجود امام خمینی(ره) و شرایط اجتماعی خاص کشور ایران را می‌توان از جمله تفاوت‌های موجود میان انقلاب مصر و ایران یاد کرد. رئیس مجلس در ادامه جوانان انقلابی مصر را دارای ذکاوت سیاسی بالا یدانست و گفت: زمانی که آمریکا در تلاش بود بوسیله مذاکره با عمر سلیمان و احزاب مصر، دست به یک کلاهبرداری سیاسی بزند، جوانان مصری با ذکاوت خود به این موضوع پی بردند، این نشان دهنده بلوغ سیاسی جوانان مصری است. لاریجانی در ادامه اظهار داشت: جوانان مصری توانستند به تئوری مرحله اول که تغییر ساختار بود، دست بیابند و امید است که تئوری مرحله دوم که در ایجاد ساختار جدید خلاصه می‌شود را نیز عملی کنند.
* انقلاب‌ها منحصر به مصر نخواهد بود.
وی با اشاره به انقلاب مصر و تونس، این تحولات را منحصر به یک کشور ندانست و افزود: این انقلاب‌ها از تونس آغاز شد و نقطه اوجش را در مصر مشاهده می‌کنیم و در کشورهای دیگر نیز ادامه خواهد داشت. رئیس قوه مقننه در ادامه سخنان خود به روند تغییر در کشورهای اسلامی اشاره کرد و افزود: تا قبل از جنگ جهانی اول شاهد بودیم که کشورهای اسلامی با وجود دیکتاتوری‌ها، تحت سلطه کشورهای غربی نبودند اما بعد از جنگ جهانی اول سلطه غرب بیشتر شد. لاریجانی در ادامه تصریح کرد: بعد از جنگ جهانی دوم کشورهای اسلامی به آمریکا یا شوروی وابسته شدند و برای ادامه حیات خود باید به یکی از این دو قطب تکیه می‌کردند و بعد با ایجاد اسرائیل در خاورمیانه، تلاش کردند تا فشار بیشتری را به کشورهای اسلامی وارد کنند. * انقلاب اسلامی و فتوای امام(ره) درباره سلمان رشدی ضربات شدیدی به غرب وارد کرد.
وی ایجاد انقلاب اسلامی ایران را شکافی در برنامه‌های غرب تلقی کرد و افزود: انقلاب ایران و فتوای امام خمینی(ره) در رابطه با سلمان رشدی شدیدترین ضربات را به کشورهای غربی وارد کرده و زمینه را برای بیداری انقلابی کشورهای اسلامی فراهم آورد.
رئیس مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: با سقوط شوروی، آمریکا گمان کرد که به یک قدرت در خاورمیانه مبدل شده است اما واقعه 11 سپتامبر و بحران‌های اقتصادی خط بطلانی بر این تفکرات کشید، البته اتفاقات عراق، افغانستان و جنگ 33 روزه لبنان نیز بر شدت این تفکر افزود. لاریجانی افزود: نظام سیاسی آمریکا نمی‌تواند در برابر قدرت آگاهی و بیداری مردم انقلابی خاورمیانه ایستادگی کند. وی ضمن اشاره به بازیابی هویت مردم مصر، گفت: خاورمیانه وارد مرحله جدیدی شده و این مرحله ارتجاع نیست بلکه می‌توان آن را بازگشت به خویشتن نامید، بنابراین آمریکا باید بداند که با این حرکات نمی‌تواند در برابر ملت‌های آزاده ایستادگی کند. رئیس مجلس مجلس ادامه داد: آمریکا در تلاش است که القاء کند که ابهت سیاسی و اقتصادی خاورمیانه متکی به این کشور است اما با وجود نظم جدیدی که در خاورمیانه ایجاد شده، آنها نمی‌توانند به خواسته‌های خود دست پیدا کنند.
لاریجانی نظم جدید خاورمیانه را حاصل بیداری اسلامی مردم مسلمان دانست و افزود: مردم مسلمان خواهان بازگشت به هویت خود هستند و دیگر تحمل وابستگی به آمریکا و غرب را ندارند. رئیس قوه مقننه در پایان اظهار داشت: تلاش‌های آمریکا مذبوهانه است و مردم خواهان ایجاد کشورهای دموکراتیک هستند، آمریکا بهتر است به حقوق مسلمانان احترام گذاشته و تعامل منصفانه‌ای میان مسلمانان برقرار کند.



لیست کل یادداشت های این وبلاگ